مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران با گلایه از بی توجهی دولت در پرداخت بدهی 430میلیارد تومانی مترو گفت:دولت حتی حاضر به تهاتر مطالبات مترو با بدهی های مالیاتی نیست.

ه گزارش سرویس جامعه مشرق، دکتر احمدی بافنده مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران ظهر امروز در نشست خبری خود با اهالی رسانه که در حاشیه سومین نمایشگاه تولیدات داخلی و صنعت مترو برگزار شد با گلایه از عدم همکاری دولت با مجموعه مترو تهران برای پرداخت مطالبات، اظهار داشت:امروز شرکت مترو به عنوان یک شرکت تجاری زیان‌ده شناخته شده است که حدودا ماهی 70 میلیارد تومان هزینه جاری دارد.
 
بی توجهی دولت برای پرداخت بدهی 430میلیارد تومانی مترو / مخالفت دولت با تهاتر بدهی ها
 
 
هزینه هایی که تنها  40 میلیارد تومان آن توسط شهرداری و به منظور پرداخت حقوق تأمین می‌شود و مابقی باید از طریق فروش بلیت، ثبت تبلیغات و... تامین گردد. با این اوصاف دولت ما را برای پرداخت مالیات تحت فشار گذاشته است و حتی 150نفر از پرسنل را به دلیل بدهی سنواتی ممنوع الخروج کرده اند.

بدهی 430میلیارد تومانی دولت به مترو تهران
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه حجم بدهی دولت به مترو براساس مصوبه مجلس 430 میلیارد تومان است و مترو تنها 150  میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد، گفت: ما به زور حقوق پرسنل خود را تامین می‌کنیم و به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بخشی از بدهی سنواتی خود را با بدهی مالیاتی مترو تهاتر کند، اما این اقدام را انجام ندادند و گفتند حساب‌ها و جیب‌ها با هم متفاوت هستند.
 

****گزارش تصویری مشرق از نمایشگاه دستاوردهای صنعت مترو در تهران****



احمدی‌بافنده با بیان اینکه حداقل کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، تهاتر بدهی‌ها با یکدیگر است، گفت: ما به اداره برق اعلام کرده‌ایم که از دولت طلب داریم و پول برق را تهاتر کنند اما این مساله محقق نشد و باید بگویم دولت حداقل می‌توانست پشتیبانی نامحسوس داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت به دلیل تحریم نمی‌تواند قطار به مترو بدهد، اما می‌توانست بدهی‌ها را تهاتر کند، گفت: 3 ماه حقوق پرسنل مترو 155 میلیارد تومان می‌شود و ما برای پرداخت این بدهی مالیاتی اقدام به پرداخت قسطی آن کردیم و من نمی‌توانم پول 15 هزار پرسنل مترو را به دلیل بدهی مالیاتی ندهم.
 
بی توجهی دولت برای پرداخت بدهی 430میلیارد تومانی مترو / مخالفت دولت با تهاتر بدهی ها 
 
حرکت ایمن قطارها در گرو حمایت مالی دولت
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به حادثه راه‌آهن سمنان گفت: مترو تهران خطرپذیرتر از راه‌آهن است چراکه 4 دقیقه یک بار یک قطار با صدها مسافر وارد ناوگان می‌شود و باید دولت مشکلات مالی مترو را جدی‌تر بگیرد و نه اینکه ما را وارد یک مخمصه مالی کند.

لایحه بلیت نیم بهای سربازان در راه شورا
 
 وی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه مترو برای محقق شدن پیشنهاد شهردار تهران مبنی بر نیم بها شدن بهای بلیت برای سربازان نیز گفت: این پیشنهاد شهردار تهران قطعا در لایحه بهای خدمات مترو به شورای شهر لحاظ می‌شود.
 
وی با بیان اینکه مترو تهران از  5:30 صبح آماده خدمت‌رسانی به مسافران است، گفت: بسیاری از خطوط مترو از نزدیکی پادگان‌ها و مراکز عمومی شهر عبور می‌کنند و استفاده از مترو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سربازان باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران درخصوص دستاوردهای سومین نمایشگاه تولیدات داخلی در صنعت مترو گفت: صنعت مترو یک صنعت های‌تک و جوان است و قطعا آینده بی‌نظیری در انتظارش قرار دارد.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه امسال توانستیم از حضور شرکت‌های علمی و دانشگاه‌ها در این نمایشگاه بیشتر بهره ببریم ادامه داد: تولید محصولات دانش بنیان یک ریسک است اما اگر می‌خواهیم در هر صنعتی خودکفا شویم، باید در ابتدا به محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از قطعات مترو دارای دانش 20 سال قبل هستند، گفت: بسیاری از قطعات مترو آلانوگ بوده و حتی امروز دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید با کمک جامعه علمی و دانشگاهی قطعاتی جدید، چابک‌تر و ارزانتر بسازیم و برهمین اساس به موضوع همکاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه کیفیت و استاندارد قطعات در مترو بسیار مهم است و نمی‌توانیم با جان مردم ریسک کنیم، گفت: سرعت و سرفاصله مترو حتی قابل مقایسه با راه‌آهن نیز نیست چراکه هر 4 دقیقه یک بار یک قطار با چند هزار مسافر وارد ناوگان می‌شود.

احمدی‌بافنده با اشاره به بازدید سورنا ستاری معاون علمی رییس جمهور از این نمایشگاه گفت: 3 آیتم را با معاون علمی رییس جمهور مطرح کردیم که در این دیدار عنوان شد شرکت‌هایی که می‌خواهند قطعات مترو را بسازند باید از لحاظ بودجه تحقیقاتی به آنها کمک شود.

وی با بیان اینکه سفارش قطعات مترو پرحجم نیست و تولیدکننده نمی‌تواند سود بالایی داشته باشد، گفت: اگر در هزینه تحقیقات به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود، قیمت محصولات بالا نمی‌رود و به همین دلیل از آقای ستاری خواستیم که در بودجه تحقیقاتی معاونتش، به شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با مترو نیز کمک کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم قطعات مترو انحصارا توسط تعدادی از شرکت‌ها ساخته شود و خواهان ورود شرکت‌های دیگر هستیم، ادامه داد: با این حال گاهی دیده می‌شود که تنها یک یا دو شرکت قطعات مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند و این در حالی است که براساس آیین‌نامه مالیاتی باید شرکت‌ها در مناقصه حضور یابند، اما گاهی به دلیل کم بودن شرکت‌ها این مهم محقق نمی‌شود و برهمین اساس از آقای ستاری خواستیم که شرکت‌های خصوصی تولیدکننده قطعات مترو از امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

احمدی‌بافنده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بخش زیادی از نیازهای مترو پیچیده است، گفت: به معاون علمی رییس جمهور پیشنهاد دادیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی به طور خاص پاسخگویی به نیازهای پیچیده مترو را در دستور کار قرار دهند.
 
  بی توجهی دولت برای پرداخت بدهی 430میلیارد تومانی مترو / مخالفت دولت با تهاتر بدهی ها

وی با بیان اینکه معاون علمی رییس جمهور قول داده است که در پیگیری نیازهای مترو با شهرداری همکاری کند، گفت: قرار است پس از اتمام نمایشگاه با معاون ستاری جلساتی را در راستای تدوین تفاهم‌نامه‌ای برگزار کنیم تا متروی تهران به عنوان بازار قطعات دانش‌بنیان از حمایت تحقیقاتی مراکز علمی بهره‌مند شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور شرکت تولیدکننده درهای حائل در این نمایشگاه تصریح کرد: شورای شهر به ما یک ماه فرصت داده است تا در مورد نصب درهای حائل در مترو بررسی لازم را انجام دهیم و امروز باید بگویم که خوشحالیم یک تولیدکننده داخلی این درهای حائل را ساخته و در این نمایشگاه نیز حضور دارد و قطعا در پاسخ به نیاز شورای شهر تهران، این درها بررسی خواهند شد.

احمدی‌بافنده همچنین با بیان اینکه خوشبختانه پس از بیانات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و استفاده از توان داخلی کسی مقاومتی در استفاده از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد، افزود: حضور آقای ستاری نشان‌دهنده توجه دولت است و باید بگویم که امروزه برای رشد چشمگیرتر نیازمند باور صنعت‌گران، همراهی دانشگاه‌ها و توجه بیشتر دولت‌ها هستیم.

افزایش دوبرابری بودجه مترو در سال96
 
وی همچنین از پیشنهاد افزایش 50 درصدی بودجه مترو نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افتتاح ایستگاه‌های خط 6 و 7 مترو و همچنین فرودگاه امام خمینی (ره)، تعداد ایستگاه‌ها به 140 می‌رسد که برهمین اساس نیازمند هستیم بودجه مترو برای سال آینده افزایش چشمگیر بیابد تا بهترین خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه ما در پیشنهادات افزایش 50 درصدی بودجه مترو را داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بودجه پیشنهادی ما در شورای شهر تهران تصویب شود.

احمدی‌بافنده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از عملکرد 11 ساله مترو گفت: جمع طول خطوط با احتساب خطوط فعال در پایانه‌ها 188 کیلومتر است که تاکنون 106 ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال 84 تنها 358 ناوگان در مترو وجود داشت، افزود: امروز خوشبختانه پس از 11 سال این عدد به 1287 رسیده است.
 

جابه جایی مسافر با مترو به سالیانه یک میلیارد نفر می رسد
 
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان اینکه در سال 84، تنها 240 میلیون سفر در سال ثبت شده است، گفت: سال گذشته 700 میلیون سفر و امسال نیز 800 میلیون سفر با مترو ثبت شده است و امیدواریم سال آینده بیش از 1 میلیارد سفر با مترو ثبت شود.

احمدی‌بافنده با اشاره به اینکه 20 درصد سفرهای تهرانیان با مترو انجام می‌گیرد، گفت: در گذشته تنها 10 درصد سفرها با مترو انجام می‌گرفت و این در حالی است که بیشتر سفرها برای خط یک ثبت شده است به گونه‌ای که 32 درصد جابه‌جایی‌ها با خط یک بوده است.

وی با بیان اینکه 27 درصد سفرها با خط 2، 6 درصد با خط 3، 25 درصد با خط 4 و 10 درصد سفرها با خط 5 صورت می‌گیرد، گفت: سرفاصله خط یک و 2 مترو در سال 84 زیر 10 دقیقه و در خط 5 حدود 20 دقیقه بود اما حالا سرفاصله قطارها در خط یک 5 دقیقه و در خط 2 و چهار با ارسال قطارهای فوق‌العاده به کمتر از 6 دقیقه رسیده است و این در حالی است که سرفاصله در خط 3 ، 16 دقیقه و در خط 5 نیز به 10 دقیقه کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به اختلاف مترو و اداره برق اشاره کرد و گفت: ما مصرف کننده برق هستیم و احتیاج به پشتیبانی اداره برق داریم و نمی‌توانیم با وجود پست‌های فعلی برق بیش از این به تعداد ناوگانمان اضافه کنیم چراکه اگر برقی نباشد که قطارها حرکت کنند، اضافه کردن قطارها فایده‌ای ندارد.

احمدی‌بافنده با بیان اینکه مترو سواری تهرانی ها طی یازده سال گذشته باعث شده تا چهارده هزار تن مواد آلاینده کمتر وارد هوای تهران شود گفت:هر رام قطار معادل هزار و 260خودرو سواری مسافر حمل می کند که این میزان نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ترافیک در شهر تهران داشته است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس